Je to už pár rokov čo som navštívil kráľovstvo. Po Thajskom som sa rozhodol cestovať trochu bližšie. Navštívil som Jordánsko.

Jordánsko ako Movie place

Už  ako tínedžer som túžil navštíviť Jordánsko. Vtedy ako fanúšika sci-fi ma lákala informácia o vybudovaní tematického parku Star Trek, ktorý tam ale nestojí dodnes. Sú však iné veľkofilmy, ktoré túto krajinu preslávil. Harrison Ford v hlavnej úlohe ako Indiana Jones. Úplne z iného súdku je ďalší tu natočený Hollywoodsky trhák Transformers.

1000 km a žiadne zápchy

Lietadlo sme vymenili za auto a vydali sa na 360 kilometrovú púť cez Jordánsko. V blízkosti letiska míňame jeden radar za druhým. Jedným okom si teda ako šofér dávam pozor a druhým poškuľujem po streetfoode. Zastavíme sa pri prvom stánku aby sme zahnali hlad, ktorý sa ozval počas tri a pol hodinového letu a nebol rozohnaný službami Ryanairu. Trojchodové menu v 40-eurovej letenke je asi utopická predstava. Jedlo žiadne ale ten výhľad na pobrežie Tel Avivu presne pred pristátím, sedadlo pri okne je dobrá voľba.

Cestou míňam x čekpointov, miest kde sa sem-tam nachádzajú policajné hliadky, ktoré turistov príliš nezastavujú. Pozor si dajte na spomaľovače, ktoré im predchádzajú a sú slabo alebo vôbec značené. Takmer ma to stálo nápravu. Jordánsko investovalo nemalé peniaze do ciest. Trojprúdovka vedie z Ammánu takmer až na samotný juh krajiny. Dobrý nápad, napriek tomu, že cestou som videl viac tiav ako osobákov. Stretali sme skôr preťažené nákladiaky, ktoré by predbehli aj tie ťavy v prípade, že šli do kopca.

Falafel z Ríše zázrakov

Dávam sa do debaty s lokálnym kuchárom. Pýtam sa na obsah placky a cenu. Angličtina mi je k ničomu, tak použijem kalkulačku a dedukciu. Za 1 jordánsky dinár kupujem chlebovú placku potretú domácim hummusom a pred zrolovaním doplnenú o falefel. Mňam, nikdy by som nepovedal, že cícerové guličky mi budú tak chutiť. Darmo, Jordánsky falafel je jeden z najchutnejších na svete.

Lokálny predajca

More po prvý raz – Aqaba

Prvou zastávkou  bolo mesto Aqaba. Ak navštevujete Jordánska s cestovkou, je veľká pravdepodobnosť, že vás sem vezmú aby ste tu absolvovali výlet loďou po Červenom mori ku vrakom lodí.

Ja mám pre Červeného more veľkú slabosť a preferujem kúpanie sa v ňom. Keďže mesto je plné rezortov, ktoré zabrali všetky pláže, ostáva nám jediná možnosť.

Poznáte to: voda, za vodou druhá voda a za tou vodou je plot. Po metaforickom prenesení môžeme povedať: najskôr je mesto, za mestom prístav a za tým prístavom verejná pláž. Prístup do mora sťažujú kamene a balvany ale voda je nádherná.

Verejná pláž v Akabe

Štyri svety

Koho by zaujímal zemepis pri bláznení sa vo vode? Toto miesto je však po geografickej stránke veľmi zvláštne. 10 kilometrov južne sa nachádza hranica so Saudskou Arábiou, pohľadom oproti cez more natrafíte na Tabu – turistické mesto v Egypte a trochu severnejšie to isté ale v Izraelskom prevedení – mesto Eilat. Suma sumárum, z bodu kde budete stáť, vidno štyri krajiny. Jordánsko vyniká v mnohých smeroch.

Wadi Rum

3 € za ubytko

Už počas nášho plahočenia sa v teplučkých vodách Červeného more, lebo také začiatkom októbra je, nás telefonicky kontaktoval Emad. Spolumajiteľ beduínskeho stanového tábora Red planet adventures camp v púšti Wadi Rum bol zvedavý na čas nášho príchodu aby vedel či má s nami počítať na večeru.

Tento tábor odporúčam všetkými desiatimi. Môj pozitivizmus, ktorým bežne disponujem, som skryl do zadného vrecka a mojich spolucestovateľov som pripravoval na pomerne slabšie ubytovanie. Noc pre tri osoby vrátane raňajok ma stála iba 3 €. Dobre vidíš – tri eurá!

Jeep tour

Tri eurá za ubytko, pričom sa očakáva, že si doplatíte večeru a Jeep túru za topkami Wadi Rum. Večera bola priamo pred našimi očami vyhrabaná z piesku, kde sa pripravovala. Pečené kura, grilovaná zeleninka, nikdy nekončiace zásoby hummusu a arabského chleba. K tomu miestny dezert – halva a litre miestneho čaju. Milujem sladké ale to bolo moc aj na mňa. Toto všetko za extra príplatok 10 JD. Po jazde džípom za najkrajšími lokálnymi miestami sme samozrejme túžili tiež. Vybojoval som cenu 50 JD za tri osoby.

Veľký most (Big bridge) – pieskovcová klenba týčiacu sa 15 metrov nad púšťou je tak trochu výzva. Pre tých, ktorí sú limitovaní strachom z výšok sa ale oplatí vidieť toto miesto minimálne pre jeho fotogenickú povahu.

Big bridge

Kde je Veľký most, bude určite aj Malý (Little bridge). Okrem toho by som nevynechal  Khazali kaňon. Nielen púštni piesok ale aj skaly kaňonu sú ostro oranžovo-červené, čo dotvára pocit pobytu na Marse. Aj keď pravdou je, že na tejto planéte tam som zatiaľ nebol. Ak budete mať šťastie a oči dokorán otvorené, môžete natrafiť na obrazce vryté do skál. V zimnom období, teda v čase keď aj v Jordánsku prší, sa umelo vytvorené bazéniky v zadnej časti kaňonu naplnia vodou.

Khazali kaňon

Najkrajšia Milky Way je vo Wadi Rum

Na moje vlastné vyžiadanie sme do túry pridali zastávku Bubble camp. Pri rezervovaní ubytovania som natrafil aj na lujxusnejšie kempy v tvare iglu. Preto ten pracovný názov Bubble camp, kde ale nocľah vychádza podstatne drahšie. Od 165 € na osobu vyššie. Záleží to od veľkosti a možností ako napríklad vlastná vírivka. Ani už spomenuté atrakcie ani tie ktoré sa sem nevmestili neboli však také dychvyrážajúce ako samotná obloha nad púšťou. Neobývaná oblasť poskytla počas predchádzajúcej noci neopísateľnú scenériu. Nadšenie z vedomosti, že viem nájsť Malý a Veľký voz alebo z padajúcej hviezdy boli rázom také maličké ako moja chuť ísť na vojenčinu. Milióny hviezd na čiernom plátne sa pred nami obnažilo tak, že Mliečna dráha bola takmer hmatateľná. To musíte zažiť!

Bubble camp

Wadi Musa

Ešte v ten istý deň pokračujeme v hľadaní ďalších dobrodružstiev smerom na Petru. Míňame dopravné značky oznamujúce: Pozor ťavy!

Asi po dvoch hodinách šoférovania, 120tich kilometrov ciest a zopár zastávok testovania zrelosti a čerstvosti ovocia u predajcov popri ceste sme dorazili do ďalšieho cieľa. Najbližšie mesto ku skalnému mestu Petra je mestečko Wadi Musa. Hotely sú situované majmä pri vstupe do tohto antického mesta. Osobne ma oslovil Hotel The Moon pretože sľuboval výhľady na zapadajúce Slnko z bazéna alebo vírivky umiestnených na samotnej streche. Okrem toho, že to splnil, ponúkol aj skvelé raňajky.

JordanPass ako vstupenka

Prišli sme sem v obedňajších hodinách, tak sme nezaháľali a vydali sa rovno k bránam Petry. Pri vybavovaní víz sa môžete rozhodnúť medzi vízami (40 JD) alebo vizami v kombinácii so vstupom do Petry (70 JD). Keďže samotný vstup stojí od 50 JD vyššie, kombinácia nie je zlým nápadom.

Petra ako turistické lákadlo

Petra je lákadlom na turistov a teda jej súčasťou sú aj turistické pasce. Jedna z nich číha ihneď za pomyselnou bránou do mesta. Pešo či na koni? Pri kontrole lístkov pred bránou sa dozviete, že na prekonanie vzdialenosti od brány po úžinu Sík (Siq) môžete využiť koňský povoz v cene. Tu sme pri prvej pasci, pohoniči koní od vás zaiste vypýtajú nejaké dináriky (3-6). Ak nemáte zdravotné problémy, ktoré by vás limitovali v pohybe, je to zbytočné. Nevychutnáte si staroveké stavby ako Djinn Blocks alebo Obeliskovu hrobku (Obelisk Tomb).

Ak ste sa náhodou rozhodli pre kone, vystúpite pred začiatkom úžiny Sík, ktorú miestami prečiahnete rozpažením rúk a miestami by vám ani päťmeter nestačil. V úžine vidno po oboch stranách vytesané pozostatky aquaduktov, ktoré slúžili na privádzanie vody do mesta. Okrem nich po pravej ruke natrafíte na skalu, ktorá z jedného uhla pohľadu pripomína rybu a z iného zasa slona. Aby nebolo zvieratiek málo, v pieskovcových skalách sú vytesané aj karavány s ťavami. Cestou sa nudiť nebudete.

Úžina Sík

Pokladnica (Treasury)

Koniec úžiny značí začiatok mesta. Nemôžem ani inak napísať ako čarovná Pokladnica (Treasury) je prvou stavbou, ktorá sa prediera cez úžinu k vašim zrakovým orgánom. Wow, detaily, veľkosť a miesto kde sa nachádza ma úplne ohromilo. Zatúžil som po fotke, ktoré kolujú sociálnymi sieťami. Chcel som byť na jednej fotke s Pokladnicou, ktorá kedysi slúžila ako banka. Podmaniť si stavbu 40 metrov vysokú, znamenalo dostať sa nad jej úroveň. Na protiľahlé skaly vedie miestami strmá cesta vychodená do skál. Samého vás tam nepustia. Sprievodcovia vidia ako vám zmysly túžia po takej fotke a oslovujú vás s tým, že vás tam dovedú.

Cesta je hneď na začiatku zatarasená a vy viete, že je to na vlastné riziko. Viete, že sprievodca nemá žiadne oprávnenie na takýto výstup.

Sme pri pasci dva. Žiaľ keď sa chcete dostať na horu oproti, bez ich pomoci to nejde. Spolupracujú s policajtami, ktorí tam v malých počtoch dozerajú na bezpečnosť. Je to biznis. 5-10 dinárov jeden výstup. Jednosmerne. Hore čaká koberec. Cítite sa ako v rozprávke a pózujete. Ešte si kúpite vodu alebo čaj za dinár ako poďakovanie za koberec a môžete pokračovať v obdivovaní mesta.

Divadlo a iné monumenty

Budete míňať hrobky až prídete k divadlu, ktoré prestavali Rimania do dobu monštruóznych rozmerov. Kapacita bola takmer 8500 divákov. Trasa vedie od divadla Kolonádou (The Colonnaded Street) ku bráne, ktorá oddeľovala obchodnú časť mesta od tej posvätnej. Môžete sa chytiť do tretej pasce na turistov. Ku Kláštoru (The Monastery) – budova podobná Pokladnici, ale ako bolo už napísané, táto slúžila pre náboženské účely – vedie cca 900 schodov.

Pri tej predstave sa dá veľa turistov nalákať aby ich zdolali na chrbtoch zotročených oslíkov. Cena sa opäť pohybuje v rozpätí  5-10 dinárov. Odhodlal som sa zdolať ich po svojich. Dávajte si však pozor, oslíky nejdú na elektrinu a podchvíľou vám cestu skrížia ich výkaly. Ďalšou a poslednou pascou sú starčekovia predávajúci mince, ktoré vraj používali Nabatejci – pôvdní obyvatelia mesta. Na to aby boli pôvodné boli príliš lacné, na to aby som si ich kúpil ako suvenír, boli príliš drahé(20 JD).

Nepríjemnosťou pre mňa bola skutočnosť, že Jordánsko nemá problém s detskou prácou. Mladiství predávali magnetky či pohľadnice.

Detská práca nie je v Jordánsku ničím výnimočným

Mŕtve more (Dead sea), najnižšie položená vodná plocha na Zemi

Zeleň popri ceste naznačuje zmenu reliéfu krajiny a fakt, že sa blížime k Mŕtvemu moru, ktoré vlastne ani morom nie je. Je to jazero, ktorého salinita je na rozdiel od bežnej morskej vody asi 30krát väčšia. Okrem toho obsahuje cez 20 minerálov (draslík, jód), ktoré blahodárne pôsobia na kožu.

Obrovské láne soli nás vítajú na okraji jazera. Mrtvé more je dlhé cez 50 kilometrov a po trase teda natrafíme na viacero fotospotov.  Jedným z nich bola socha Lótovej ženy (Salt Statue of the Wife of Prophet  Lot). Za touto sochou je skrytý biblický príbeh.

Lót býval v Sodome, kde však ľudia neboli príliš dobrí. Všimol si to samotný Boh a poslal za Lótom anjela aby ho vyviedol z mesta. Boh sa rozhodol potrestať obyvateľov Sodomy a Gomory s tým, že za dobrotu ušetrí Lóta, jeho dve dcéry a manželku. Anjel im vravel aby sa cestou neobzerali späť. Lótova žena to však nerešpektovala, otočila sa a zmenila na soľná stĺp, ktorý tam stojí do dnes.

Určite ťa zaujme článok o ďalšej zaujímavej destinácii v Ázii

Jordánsko štýlovo

Keďže Mŕtve more je unikátne miesto, aj hotely sú tu drahšie. Medzi turistami je najvyhľadávanejší Ramada Resort Dead Sea. Cenovo je najdostupnejší (35-40 JD/noc/osoba). My sme sa rozhodli užiť si unikátne miesto v luxusnom hotely zo siete Marriot (Marriot Dead Sea Resort and Spa). Šťastie sa aj tu na nás usmialo a keďže som mal znalosti miesta a jazyka odkiaľ pochádzala recepčná (Filipíny), dostali sme drobnú zľavu a cenu pobytu sme stlačili na 60 JD/osobu.

Dá sa utopiť v Mŕtvom mori?

Tu sme si nemuseli robiť starosti s uterákmi, županom, topánkami do mora a podobne. Na pláži nás čakali nádoby plnené bahnom s blahodárnymi účinkami a nápomocný plavčík. Hovorí sa , že v Mŕtvom mori sa nedá utopiť. Opak je však pravdou. Boli sme dokonca svedkami ako jedna plavkyňa spanikárila a náš plavčík ju ratoval. Ja som však už skúsenosti s týmto morom mal z môjho výletu do Izraela a tak som bol pripravený. V ruksaku mi hoveli noviny aby som si ich prečítal na hladine Mŕtveho mora.

Religions tour – dajme si trochu náboženstva

Už sme načrtli niečo o tom, že Jordánsko je úzko späté s výjavmi z Biblie. Ďalším takým miestom je Hora Nebo(Mount Nebo). S horou je spätých viacero náboženstiev ale najmä kresťanské. Mojžiš z nej  pred svojou smrťou zazrel „Zasľúbenú zem“.

Osobne som si nemohol nechať ujsť posvätnú a jedinú rieku vlievajúcu sa do Mŕtveho mora – Jordán. Rieka tvorí prírodnú hranicu medzi Izraelom (časť Prejordánsko) a Jordánskom. Vo vodách Jordánu prijal Kristus krst Jána Krstiteľa. Obe strany, Izrael aj Jordánsko si privlastňujú konkrétne miesto kde sa tak stalo. Pri výklade sa náš sprievodca búšil do pŕs, že podľa najnovších výskumov došlo k tomuto aktu na území Jordánska.

Vo vstupe máte oprávnenie vojsť do tejto rieky, za určitých podmienok môžete dokonca absolvovať krst. Pocity sú všelijaké. Vojak so samopalom na vašej strane, cez päť metrov širokú rieku, izraelský vojak so samopalom na strane druhej. Vstupné je odstupňované podľa pôvodu návštevníka. Pre domácich je za 3 JD, cudzinci z Arabských krajín to majú za 5 JD a vy za 12 JD.

Ammán – hlavné mesto

V luxusnom hotely beží čas veľmi rýchlo a my ak chceme ako tak navštíviť Ammán, musíme opäť vyraziť . Jediné miesto kde ako vodič, musím spozornieť. Kruhový objazd je bojiskom kde odvážnejší vyhráva.

Hlavné mesto, ležiace v kopcoch vám dá skutočne zabrať. Auto som zaparkoval asi 900 metrov od centra. Ibaže tých 900 metrov bolo do schodov. Ja som bol okej. Staršia časť posádky protestovala a tak sme si zadovážili taxík, ktorý nás za 2 JD odviezol do centra. Také klasické centrum ako poznáme my, s pešou zónou, to teda nepripomínalo. Rušná ulica a Arabky zastavujúce vás so slovami: Foto, foto.

Jediným miestom kde trochu zaniká hluk mesta a páľava slnka je Dáždnikové schodisko (Umbrella staircase).

Tu, s pocitom aktívne prežitej cesty sa končia naše zážitky a tešíme sa na nové dobrodružstvá.

Čo by som urobil inak

Ak by som mal viacero dní na Jordánsko, navštívil by som Madabu, ktorá sa nachádza iba na skok od Mount Nebo (10 km) a je vychýrená mozaikami. Určite by som do plánu zaradil, aj za doplatok, večernú návštevu Petry. Ammán by som preskúmal bližšie. Konkrétne by som si nenechal ujsť Citadelu, ktorá sa týči nad mestom, Rímsky amfiteáter a Modrú mešitu (Blue mosque), ktorá je v kontraste so susednou modernou štvrťou.

Úsmev na tvár, baťoh na chrbát, ponožky na nohy a hor sa za dobrodružstvom …

Jordánsko – všeobecné informácie

Jordánsko: celý tvar Jordánske hášimovské kráľovstvo
Hl. mesto: Ammán
Počet obyvateľov: 10,2 milióna
Úradný jazyk: arabčina
Mena: 1 JD(Jordánsky dinár) = 1,2 €
Časové pásmo: +2 hodiny

VIAC INFO

COVID-19

Informácie ohľadne reštrikcií pre pandémiu sledujte až do samého vycestovania. Pre vycestovanie do Lady of Orient sú aktualizované na tejto stránke. Pre spiatočnú cestu je treba naštudovať si aktuálne podmienky na stránkach.

Autor

Ahojte, volám sa Roman. Mám 40 rokov, navštívil som 71 krajín a absolvoval 149 letov. Úsmev na tvár, ponožky na nohy! Ide sa do sveta.